Fotografie actief: Lange sluitertijden ’s Hertogenbosch

geplaatst in: Fotografie actief | 0

27 oktober 2018 Lange sluitertijdenfotografie Den Bosch

We vertrokken om 19.15 uur met twee auto’s richting Den Bosch Station, waar we achter het station in het Paleiskwartier een parkeerplaats vonden in parkeergarage, je raadt het al, Parkeergarage Paleiskwartier, groot, makkelijk, goedkoop, Hugo de Grootlaan 84.  We waren met zijn zessen: Willy, Max, Sascha, Henk, Robert en ik.

De omstandigheden waren redelijk, wel al wat kouder, maar droog en met een waterig maantje, dat af en toe door de wolken heen wist te prikken, wat sterretjes.  In het Paleiskwartier kwamen we al vrij snel bij de bekende vijver bij de Statenlaan met al die prachtige moderne flats die aan de overkant aan de Bordeslaan liggen. Op het einde torent een hoge flat boven alles uit, het gebouw van Ennatuurlijk Energiecentrale Paleiskwartier. Daarachter ligt een bioscoop en wat horeca, waar de de avond gezellig hebben afgesloten bij de Bosche Stadsbrouwerij Jongens van De Wit, een aanrader op zichzelf.

Je wordt snel aangetrokken door de spiegelingen in de grote lange vijver die ten westen van die moderne flats loopt.  Willy gaf aan het begin aan dat een tip van Nando Harms is, de kleurtemperatuur rond 4500 te zetten. Die tip heb ik opgevolgd.  Later op de avond tipte Robert de kleurtemperatuur op 3000 te zetten, wat in de nabewerking extra mogelijkheden geeft met name in de donkere, zwarte en blauwe delen wat extra winst te boeken. Het  verschuiven naar 3000 heeft het effect dat de kleuren koeler worden en dat de weergave op het scherm wat ‘realistischter’ lijkt te worden ten opzichte van wat je in daglicht ziet. Bij de nabewerking heb ik de kleurtemperatuur in Lightroom inderdaad teruggeschroeft, maar meestal naar een bereik tussen 3500 en 3900 K. Daar ligt mijn voorkeur in combinatie met het kleurprofiel Astia (Fujifilm plug in) en soms iets verzwaren van de saturatie.  Omdat het om gebouwen gaat, is het verbeteren van het perspectief ook een dingetje. Lightroom doet dat op zich prima, maar ik het de finetuning toch nog in Photoshop gedaan.

Voor mij was het een erg leuke avond.  Het is gewoon fijn er met clubleden op uit te zijn en samen te fotograferen.  Dank je wel.

Huub Geerlings

Klik op foto om de naam van de fotograaf te zien

Reacties zijn gesloten.